Pomysły na gazetkę klasową

Od uczniów oczekuję twórczego, wyrażającego wartościowe treści wystroju klasy. Nie zgadzam się na przyczepianie wycinków z gazet czy tekstów, których nikt nie czyta.  Choć za pomysł i wykonanie gazetki klasowej odpowiada zespół redakcyjny, warto, by co jakiś czas tematyka i zawartość gazetki dotyczyły wszystkich uczniów i angażowały ich w jej wykonanie, np. poprzez przyniesienie konkretnego elementu, czy wyrażenie na gazetce swojego zdania na dany temat. Wówczas gazetka będzie wspólna, przez uczniów postrzegana jako „nasza”. Jeśli osoby odpowiedzialne za gazetkę (w mojej klasie była to grupa redakcyjna) potrzebują ukierunkowania, na początku można podsuwać im swoje pomysły. Rysowałam na tablicy proste szkice, podpowiadałam, jak wyrazić określone treści, wykorzystując do tego wyobraźnię i najprostsze środki. Czasem potrzeba im było tylko inspiracji.

Inspiracje do przygotowania gazetek klasowych:

na dany miesiąc/okazję/porę roku

Na rozpoczęcie roku – gazetka pod tytułem: „Znów jesteśmy w szkole”. Na dużym arkuszu papieru uczniowie odciskają swoje (pomalowane farbami w różnych kolorach) dłonie i stopy.

W październiku gazetka nawiązuje do jesieni – np. duże kolorowe zdjęcia odlatujących ptaków. Ilustracje można „obrysować” białymi nićmi – jakby imitacją babiego lata, co sprawi, że gazetka będzie wyglądać bardzo efektownie.

W październiku obchodzony jest również Dzień Nauczyciela – warto na ten dzień przygotować wesołą gazetkę, na której uczniowie wyrażą swoje wizje dotyczące tego zawodu: „Gdybym był nauczycielem”… i pozwolić dzieciom wyrazić swoje najbardziej szalone pomysły.

Listopad to Miesiąc Pamięci Narodowej, zatem gazetkę można przeznaczyć na treści patriotyczne. Całą powierzchnię tablicy wypełnia flaga narodowa, na białym tle napis : „Jeszcze Polska nie zginęła…”; napis ten można uzupełnić o daty: 11.11.1918r. i drugą datę związaną z regionem. W innej wersji, całą tablicę można przeznaczyć na małe, dziecięce flagi narodowe przyczepione pod różnym kątem, a na  środku umieścić godło Polski. Kolejna wariacja gazetki patriotycznej może polegać na umieszczeniu konturów mapy Polski, wykonanych białą i czerwoną tasiemką lub grubym sznurkiem, z wyeksponowaniem tej części, regionu, w którym uczą się dzieci np. jeśli to Wielkopolska, to pod widokiem z Poznania (pod widokówką) napis „Poznań”, a wokół inne widokówki z różnych miejscowości Wielkopolski.

Grudzień jest miesiącem wyjątkowym , bo świątecznym, więc nie może zabraknąć bałwanów, choinek, stroików. Gazetka świąteczna może np. przedstawiać lokomotywę ciągnącą mnóstwo wagoników wypełnionych prezentami… Może mieć również formę zbiorowego listu do Świętego Mikołaja, na którym każdy umieści swoje świątecze życzenie – związane ze szkołą. Ten obszerny, wspólny list można wspólnie ozdobić i podpisać. Myślę, że z wystrojem świątecznym nie ma żadnych problemów, warto jednak, by w jego przygotowanie zaangażowali się wszyscy uczniowie, a w młodszych klasach warto zaprosić do tego także rodziców.

W styczniu trwa karnawał. Na gazetce przypominają o tym wykonane przez dzieci maski. Można przy okazji zorganizować konkurs na najciekawszą maskę karnawałową. Całą tablicę można udekorować serpentynami, które niemal ją przykrywają, zza serpentyn ledwo widoczne są tajemnicze, intrygujące maski.

W lutym na gazetce może pojawić się duże słońce, z sięgającymi poza ramy gazetki promieniami. Na ich końcach znajdują się nawiązujące do obchodzonych w lutym Walentynek serduszka. Walentynki można też zaakcentować inaczej, np. umieszczając przez całą szerokość gazetki „sznury do wieszania prania” i przypinając do nich klamerkami, tak jak pranie koperty, a z nich wypadające kartki, kwiaty, serduszka, „liściki” miłosne.

W marcu przychodzi wiosna, więc całą gazetkę można wypełnić kwiatami, motylami, biedronkami itp., wykonanymi z kolorowego papieru. W starszych klasach można przygotować tablicę zatytułowaną „WIOSENNE PORZĄDKI”, a na niej np. wykonane z tektury 3 duże kontenery śmieci, oznaczone tak, jak kategorie segregacji odpadów: papier, plastik, żywność. Pod spodem napis: „Segreguj śmieci!” Kubły na śmieci mogą być „otwarte” i mogą z nich wystawać np. plastikowe butelki, puszki po napojach, papierowe kartoniki itp., by gazetka zyskała bardziej „trójwymiarowy” wygląd.

W kwietniu najczęściej jest Wielkanoc, więc wystrój świąteczny, w którym bierze udział cała klasa, a także rodzice. Nie może zabraknąć pisanek, kurczaczków, palm i innych charakterystycznych dla tego święta elementów. Na gazetce można umieścić np. gigantyczne jajo, z którego wykluwa się kurczak, czy wielkanocnego, ogromnego zajączka,  z uszami wystającymi poza gazetkę.

W maju na gazetce pojawi się napis dużymi literami wyciętymi z kolorowych czasopism: „KIEDY WIOSNA BUCHNIE MAJEM”. Wokół tego napisu cała powierzchnia gazetki wypełniona pszczołami, motylami i pękami kwiatów. Można też zamieścić inny napis: „A NASZA WYOBRAŹNIA ROZKWITA NIE TYLKO NA WIOSNĘ”

Czerwiec! Napis dużymi literami: LATO WISI W POWIETRZU. Całą gazetkę przykrywają napełnione helem balony unoszące się w powietrzu. Zamiast balonów, do tablicy można też przyczepić kilka książek, na nich słomiane kapelusze z kolorowymi wstążkami lub suszonymi kwiatami (np. słonecznikami) i napis: „ŻYCZYMY WAM LATA Z GŁOWĄ”.

związane z omawianą lekturą

Tuż przed omawianiem lektury A. Fredry „Zemsta”, jedna z moich uczennic wykonała szkice głównych bohaterów (wg własnej wyobraźni), które zostały zestawione z dużymi plakatami do adaptacji filmowej „Zemsty” w reżyserii A. Wajdy. Był to niezwykle ciekawy wystrój sprawiający wrażenie fizycznej obecności tłumu bohaterów lektury w czasie omawiania komedii. Podobnie można przygotować wystrój do omawiania innych lektur, plakat filmowy można zastąpić okładką książki lub innym, związanym tematycznie gadżetem.

Gazetka do lektury „Alchemik” autorstwa P. Coelho prezentowała duży kwiat, którego płatki były wykonane z cienkiej gniecionej bibuły, każdy o innym kolorze. Gazetce towarzyszyło inspirujące hasło: „NIE BÓJ SIĘ MARZYĆ”.

Podczas omawiania utworów Jana Twardowskiego, na gazetce znalazła się duża sylwetka człowieka w czarno-biało kratkę. Postać ta otoczona była różnokolorowymi, kontrastującymi z nią latawcami.

„Mały Książę” to nieograniczone źródło inspiracji –  na dole gazetki umieściliśmy zatłoczoną mnóstwem samochodów autostradę. Ponad nią, na dominującej powierzchni gazetki znajdowały się „drogowskazy”, na nich hasztagi związane z „Małym Księciem”.

związane z ulubionym filmem, sztuką teatralną

Gazetki związane z ulubionym filmem dają wiele możliwości, w zależności od tematyki filmu, scenerii czy epoki, w której odbywa się akcja. Przy okazji wspólnie obejrzanych „Gwiezdnych  Wojen” powstała gazetka, której cała powierzchnia imitowała niebo – granatowe tło i sporo gwiazd. Na niektórych z nich znajdowały się zdjęcia postaci z filmu.

inspirujące, intrygujące, interaktywne

„Gdy byłem dzieckiem, myślałem jak dziecko” – do wykonania tej gazetki uczniowie dostarczyli swoje zdjęcia z dzieciństwa. Każda fotografia została umieszczona w kolorowej, papierowej ramce (na różowym tle dla dziewczynek, na niebieskim dla chłopców). Gazetkę wzbogaciliśmy krótkimi wypowiedziami uczniów, umieszczonymi pod ich zdjęciami, w których odkrywali oni swoje przekonania z dzieciństwa, np.: „kiedy byłem dzieckiem, myślałem że… Ziemia jest płaska”.

„Aleja gwiazd” – na granatowym tle umieszczaliśmy gwiazdy, a na nich zdjęcia naszych „szkolnych gwiazd”, czyli uczniów, którzy wyróznili się w danej dziedzinie, wygrali konkurs, zawody, zdobyli określoną umiejętność.

„Nie mogę żyć bez…” – każdy uczeń przypiął do gazetki coś, co wydawało mu się niezbędne do życia (może być z przymrużeniem oka!), np.: nie mogę żyć bez… słodyczy (opakowanie po ulubionej czekoladzie), …muzyki (kartka z zeszytu do nut), … miłości (ręcznie wykonana laurka w kształcie serca z naklejonym zdjęciem idola). Ważne, by gazetka była kolorowa, różnorodna, „żywa”.

W tego typu gazetkach warto odwołać się do kreatywności uczniów i zaangażować ich w jej współtworzenie.  Chodzi o to, by gazetkę czytano, oglądano, komentowano. Uczniowie nie powinni ograniczać się do przyczepiania ilustracji, płaskich rysunków, napisów. Im bardziej nietypowa forma, intrygujące hasła i tematyka, tym bardziej zaskakujący efekt i „poczytność” gazetki. A to wszystko przekłada się na satysfakcję uczniów i wyzwala w nich jeszcze większą kreatywność.

gazetki „w budowie”

Gazetka „w budowie” to idealny sposób na tzw. okres przejściowy gazetki, kiedy jeszcze nie jest ona gotowa, a nie chcemy, by świeciła pustką, lub prezentowała niekatualne treści, zanim pojawią się nowe. Można to zrobić np. przykrywając tablicę czystym, dużym arkuszem białego brystolu, z jednym górnym rogiem, który lekko się odchyla i zagina. Na tym zgiętym roku napis: ”Psssssst. Właśnie powstaje nowa gazetka” To intryguje nie tylko uczniów, ale również nauczycieli. Napis i motyw za każdym razem mogą być inne, plansza nie musi być biała, może zawierać np. nawiązujące do robót ilustracje: kask, młotek i napis: UWAGA! PLAC BUDOWY! Może też przybrać formę planszy zapowiadającej premierę filmu – z tytułem gazetki, datą „premiery” i napisem: WKRÓTCE.

Dbałość o wystrój przydzielonej klasie sali lekcyjnej to nic innego jak dbałość o „własny kąt”, w którym uczniowie czują się najlepiej. Jeśli wychowawca uświadomi to młodzieży i jako współgospodarz swoją postawą sprowokuje do działania,  może liczyć na sukces i dobrą współpracę z dziećmi.

 

Dodaj komentarz