Uczniowie zapraszają gości

Lekcje, na których pojawiają się goście, zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem i są na długo zapamiętywane. Oczywiście najwięcej emocji wzbudzają osoby znane, celebryci, jednak w tym zakresie możliwości są zazwyczaj mocno ograniczone. Nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować skontaktować się z lokalną gwiazdą – muzyki, tańca, filmu – idolem dzieci i młodzieży, być może jest ktoś, kto urodził się w naszej miejscowości, lub stąd pochodzi i – przy odrobinie szczęścia – uda się taką osobę zaprosić na spotkanie z uczniami. Jednak tak naprawdę, nie musi to być ogólnie znana osobistość. Każdy człowiek jest ciekawy, o czym uczniowie przekonają się bardzo szybko. Warto porozmawiać z dziećmi o tym, kogo podziwiają, kogo chcieliby poznać bliżej i dlaczego. W ten sposób dzieci, młodzież  staną się współdecydującymi, więc także współodpowiedzialnymi za wizytę. To oni zapraszają (jeśli to konieczne – z pomocą rodziców) i to oni są gospodarzami spotkania.

Kogo zaprosić?

 

  • artystów

Lokalni przedstawiciele świata kultury (aktorzy, malarze, poeci, tancerze, satyrycy…), którzy opowiedzą o tym, co wnosi sztuka do życia każdego człowieka, czym jest dla nich pasja tworzenia, itp. Mogą to być przedstawiciele osiedlowych domów kultury, może to być nauczyciel gry na gitarze, pracownik działu kostiumów w teatrze, ludowy rzeźbiarz … Każdy, kto tworzy, kto ma artystyczną duszę…  Ważne, by spotkanie było inspirujące, a także by dzieci mogły mieć bezpośredni kontakt z wytworem ich wyobraźni (gadżety, rekwizyty, prezentacja wierszy, aktorskie triki, itp. mile widziane!)

  • sportowców

Oczywiście im bardziej znani, podziwiani i utytułowani, tym większym zainteresowaniem będą się cieszyć wśród uczniów. Może uda się namówić na spotkanie piłkarza z lokalnej drużyny piłkarskiej, żużlowca, czy trenera koszykówki – chodzi o przedstawicieli świata sportu, którzy opowiedzą uczniom o wysiłku, wytrwałości i ciężkiej drodze do sportowego sukcesu.

  • przedstawicieli różnych profesji

Strażak, policjant, lekarz, leśniczy, żołnierz, jubiler, cukiernik, kosmetyczka, kucharz… tak naprawdę przedstawiciel każdego zawodu ma coś fascynującego do opowiedzenia, przekazania, nauczenia. Dzieci bardzo chętnie posłuchają zabawnych anegdot związanych z zawodem i zrozumieją głębiej misję, z jaką wiąże się tzw. zawód z powołania. Na takich spotkaniach zawsze sprawdzają się opowieści, które wydarzyły się naprawdę i rekwizyty, których dzieci będą mogły dotknąć, przymierzyć. Hitem będzie z pewnością możliwość zorganizowania mini warsztatów (np. przygotowanie prostego deseru pod okiem zawodowego kucharza, czy nauka pielęgnacji problematycznej cery nastolatków pod okiem kosmetyczki).

  • pasjonatów, kolekcjonerów

Kolekcjonerzy, miłośnicy historii, starych samochodów, wędkarze… ogranicza nas tylko wyobraźnia. Warto rozejrzeć się wokół i dostrzec osoby, które bardzo chętnie podzielą się swoją pasją, wiedzą i umiejętnościami, pokażą zbiory, opowiedzą o swoich doświadczeniach i zachęcą do zainteresowania się podobnym tematem.

  • obcokrajowców, przedstawicieli innych kultur

Osoba pochodząca z innego kraju (sprawnie posługująca się językiem polskim) może opowiedzieć dzieciom o kulturze kraju, z którego pochodzi, o zwyczajach, kuchni, smakołykach, ciekawych miejscach, historii itp. Może przynieść zdjęcia, czy przedmioty codziennego użytku, które dla Polaków są „egzotyczne”, nietypowe.

  • wolontariuszy

Warto zainteresować dzieci pojęciem wolontariatu. Uważam, że nie należy unikać trudnych tematów i konieczne jest też pokazywanie ciemniejszej strony życia, ale w kontekście szlachetnej pomocy innym. Niezależnie, czy będzie to osoba pomagająca w lokalnym zoo, schronisku dla zwierząt, w hospicjum, czy udzielająca się w domu kultury, czy w domu dziecka, zawsze warto pokazać dzieciom, czym jest bezinteresowne poświęcenie wolnego czasu na rzecz potrzebujących. Takie spotkania z wolontariuszami na pewno będą dla dzieci inspirujące i uwrażliwią je na potrzeby innych.

  • przedstawicieli organizacji charytatywnych, fundacji

W starszych klasach takie spotkania z osobami związanymi z fundacjami czy działalnością charytatywną z pewnością przyniosą wiele refleksji i uzmysłowią uczniom, na jakich zasadach działają fundacje, jak odbywa się pomoc i jaki może mieć zasięg i moc. To cenna wiedza, którą uczniowie mogą wykorzystać w przyszłości i która z pewnością po latach zaprocentuje.

  • podróżników

W każdym środowisku znaleźć można obieżyświatów, podróżników udających się w odległe miejsca, niejednokrotnie są to osoby, które dokonują imponujących wyczynów – np. biorą udział w samotnych wyprawach, korzystają z nietypowego środka transportu, czy „odkrywają” nowe lądy. Każda podróż to niezapomniana i fascynująca przygoda, której szczegółami zaproszony globtroter chętnie podzieli się z uczniami. Zdjęcia, mapy, gadżety, pamiątki i przede wszystkim opowieści o odkrywaniu świata będą fascynującym uzupełnieniem takiego spotkania. Podróże kształcą!

  • ulicznych performerów, magików

W zależności od wieku uczniów, można do klasy zaprosić osobę, która niekoniecznie da „show” na takim spotkaniu, a raczej opowie o tym zajęciu od kuchni, uchyli rąbka tajemnicy (być może nawet zdrazi kilka prostych sztuczek), albo opowie najciekawsze sytuacje związane z wykonywaniem happeningów, czy przygotowywaniem się do „sezonu”. Takie osoby są bardzo kreatywne i z pewnością wielu uczniów z zainteresowaniem posłucha tego, co mają do powiedzenia.

  • uczestników ważnych wydarzeń historycznych

Osoby starsze, które pamiętają ważne wydarzenia historyczne to cenne źródło wiedzy, a spotkania z nimi to nieocenione lekcje historii. Warto wykorzystać ich obecność w lokalnych społecznościach i zaprosić ich na spotkanie, by młodym pokoleniom przekazali wartości patriotyczne i uzmysłowili pojęcie słowa „wolność”.

Na koniec wskazówka praktyczna dotycząca organizowania takich spotkań: warto, by odbywały się one na ostatniej lekcji, wówczas nie trzeba będzie kontrolować czasu.

Miłym akcentem na zakończenie spotkania powinna być jakaś forma podziękowania – kwiaty, laurka, oklaski.

Jeśli takie wizyty będą systematyczne, można wygospodarować miejsce w klasie na galerię gości i po każdym spotkaniu poprosić o wspólne zdjęcie i autograf, które później oprawione, będą przypominać uczniom o tym, co wynieśli z takiego spotkania.

Dodaj komentarz